Content

Onderzoek: Social Networking Onder Werktijd Maakt Werknemers Productiever

Twitteren of Hyven onder werktijd? Het zal je arbeidsproductiviteit niet verlagen. Onderzoek van de University of Melbourne wijst uit dat pleziersurfers op het werk zo’n 9% productiver zijn.

Het is een bekend gegeven dat mensen een beperkte aandachtsspan hebben. Wie even terugdenkt aan de laatst bijgewoonde colleges of vergaderingen, weet van zichzelf dat de aandacht na een minuut of twintig afneemt. Na een korte pauze van enkele minuten kun je er echter weer fris tegen aan.

Volgens Dr Coker, van de marketingafdeling van de universiteit, ligt daarin precies de crux. Werkgevers geven jaarlijks veel geld uit om hun medewerkers te beletten om het internet voor privé-doeleinden te gebruiken, maar houden geen rekening met deze noodzakelijke rustpauzes.

Het is wel belangrijk dat dit privé-gebruik niet té veel werktijd opneemt. De onderzoeksgegevens wezen uit dat de effecten averechts waren wanneer meer dan 20% van de werktijd besteed werd aan andere zaken. Logische conclusie; dat zou betekenen dat je dagelijks meer dan twee uur niet aan het werk bent.

De studie werd onder 300 kantoorwerkers gehouden. Videomateriaal over de studie is hier beschikbaar (500mb+ dus downloaden geadviseerd). Wie het allemaal nog wel eens nalezen kan dat hier doen.

Wat denken jullie; vervangt pleziersurfen dan de gang naar de koffieautomaat?

Update: ook uit een Nederlands onderzoek blijkt dat het gebruik van social media onder werktijd werknemers stimuleert.

5 Reacties

  • Zal de gang naar de koffie-automaat niet vervangen, maar ik vond het altijd bijna rustgevend om te weten dat ik 20 minuutjes op een dag, toch weer op de hoogte was van eventueel relevante ontwikkelingen voor mij, binnen sociaal media land.

    (Dat is dan waar ik de tijd voor gebruikte, en die zin is te lang ;? )

  • [...] Maar heeft dat zin? Uit onderzoek blijkt wel enige tegenstrijdigheid: het ene onderzoek zegt dat de productiviteit van medewerkers toeneemt als men wel op sociale sites mag, dus dat het hebben van profielen op sociale netwerksites een [...]

  • [...] [...]

  • Welk onderzoek heeft dit uitgewezen?

    Gravatar
    stephanie
    05-05-11 11:32 am
  • Ha Stephanie, sorry voor de late reactie. De link naar het originele onderzoek, en een Nederlands onderzoek dat inmiddels ook beschikbaar is, staan in het bericht.

    Gravatar
    Joery Bruijntjes
    30-05-11 9:31 pm

Leave a Reply

This form accepts XHTML input. You can use the following codes:

Links <a href="blog.iamthemedia.nl" title=""></a>
Bold <b></b>
Italic <i></i>

Een blog over allerhande zaken op het internet, afgewisseld met een snufje nieuws en opinie.

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe artikelen? Abonneer je gratis per rss feed of per email.